25 februari 2011

Ballerina Kladdkaka vs. DOPS

I somras när vi körde genom Sverige fick jag äntligen, äntligen köpa de efterlängtade Ballerina Kladdkaka som alla lovprisat och som jag väntat så på att få prova själv. Minns ännu det magiska ögonblicket när jag fick doppa det allra första kexet i mjölk där jag satt vid bordet i vår stuga på Kviltorp Camping i Molde och blickade ut över det vidunderliga norska fjällandskapet. Ah, så gott det var! Hur många paket med Ballerina Kladdkaka jag köpte under resans gång att ta med hem ska vi låta vara osagt… Minns ärligt talat inte ens exakt hur många det var! Nu har äntligen kexen kommit hit till Finland, men här under namnet Kantolan DOPS. Förra helgen bestämde min man och jag oss för att göra ett litet ovetenskapligt test. Vi hade nämligen fördelen att kunna jämföra Ballerina Kladdkaka och de nya DOPSen, eftersom vi råkade ha ett sista paket av Ballerina-kexen kvar i köksskåpet, som jag sparat för något speciellt tillfälle.

P2190010

När vi smakat båda sorterna var vi båda överens, det var helt klart de äkta Ballerina Kladdkaka som tog hem segern. I jämförelse med dem smakade DOPS mera “konstgjorda”, det var skillnad på smaken på både själva kexen och fyllningen.

P2190005

Nej, det är äkta Ballerina Kladdkaka det ska vara! Visst, det är absolut inget fel på DOPS i sig, och det är bra att kexen äntligen kommit hit till oss. Men jag kan för mitt liv inte förstå varför de inte kan marknadsföras under sitt rätta namn även här? Och hur kan det vara skillnad på smaken när kexen innehåller exakt samma ingredienser, det är bara mängden fyllning som skiljer dem åt (DOPS har 1 % mer fyllning), och de tillverkas båda av Göteborgs Kex AB? Det är en gåta…

P2190017

Tills jag nästa gång har vägarna förbi vårt grannland på andra sidan potten får det bli DOPS, men äkta Ballerina Kladdkaka kommer jag definitivt att köpa med mig hem när jag får tillfälle till det! Nu väntar jag på att få prova den nya smaken med vanilj också…

God helg!

9 kommentarer:

Tina sa...

Tycker att det är lite likadant med rågbrödet som jag ibland hamnar att köpa i Sverige. Det smakar INTE likadant som vårt finska, även om det är Fazers bageri som har bakat det. För sött på någe vis tycker jag..... ;o)

Tyvärr kan jag inte smaka på dina Kladdkakor då jag inte äter såna, men jag får tro på ditt ord. Att dom är goda....

alegni sa...

era ballerinor smakar säkert gammalt ;)
kladdkaka är så pass okänt som fenomen/begrepp i finska finland, så jag tror det är därför de döpt om kexen. kex med namnet ballerina mutakakku låter ju inte direkt lockande i butikshyllan...

Lyckoslanten sa...

Även om jag inte äter vare sig kakor och kex speciellt ofta måste jag medge att jag gillade dessa Dops. Ballerinorna har jag ju inte kommit i kontakt med!
Hoppas du har det gott och får njuta av sportlov du med! :o)

åppå källbackan sa...

kan du berätta om det är någon skillnad mellan dops och dominokex??? De är ju också jättegoda att doppa..... :) trevlig helg lilith!

Systrarna Hjertén sa...

Ha, ha! Intressant test!!

Trevlig helg!
/Frida

Kamomilla sa...

Mums.. låter mums... Syndigt gott :)
och så ler jag åt alegnis kommentar. :D

Livet på Vestergård sa...

Det är väldigt sällan jag köper kex, men nu har man ju hört så många lovord om de här så jag kanske måste testa jag också :)
Ha en skön helg!
Kram Kicki

Liljas Corner sa...

Hmm, ett av livet stora mysterier... Det har blivit två paket Dops för oss, och dom är alldeles underbara. Måste nog handla hem ett paket idag också ;)

Gillar Alegnis kommentar :)

Skogsdoft & havsbris sa...

Haha, våra ballerinor kan inte vara gamla för paketet hade inte hunnit vara öppnat så värst länge och det är flera månader kvar innan bäst före-datumet gör ut än! ;D