08 februari 2011

Tisdagstema: Handmade by me

Denna vecka är Fabrikens tisdagstema Göra det själv – handmade by me. Och det är ju ett tema som passar alldeles förträffligt.

P2040488

Får jag presentera mitt evighetsprojekt, det som så småningom ska bli en mormorspläd. Jag har virkat mormorsrutor ett bra tag redan, men bestämde mig från början att göra det i min egen takt och inte göra det till något stressmoment. Många handarbetsprojekt har blivit på hälft genom åren, för att jag tappat intresset efter en tid, men med detta projekt är det annorlunda. Jag kan ta paus från virkandet en tid för att sedan återkomma till det och ta tag i det med förnyade krafter. Jag gillar att virka dessa rutor, som är som små delmål i sig, en ruta i taget, ett litet projekt i sig. Många bäckar små som ska bli till en stor å.

P2040481

När jag plockade ut rutorna på golvet förra veckan hade jag 176 stycken, sen dess har det hunnit komma till några. Men det behövs fortfarande en hel del rutor innan pläden är klar, eftersom jag vill ha den rejält tilltagen så man faktiskt ryms att krypa upp under den. Jag virkar mina rutor med virknål nr 3, vilket jag blev rekommenderad i handarbetsaffären att göra till garnet jag använder, men när jag senare sett mönster och beskrivningar till mormorsrutor i diverse böcker och i bloggvärlden har jag förstått att de flesta använder virknål nr 4 eller 5 vilket naturligtvis gör att rutorna blir större och det går betydligt snabbare att få pläden färdig. Bra att veta i fortsättningen…

P2010440

Det här är lavendeltvål jag gjort, med torkad lavendel och lavendelolja. För tankarna till ljumma sommarvindar och blommande lavendelfält… Man får drömma sig bort en liten stund. Möjligheterna är oändliga när det kommer till tvål, och det är spännande att experimentera.

P2070489

P2070496

De här tygväskorna har jag sytt av loppisfyndat tyg. Varför inte göra något för miljön och byta ut plastkassen mot ett miljövänligare alternativ? En tygkasse kan användas om och om igen, och en likadan möter man inte på gatan i första taget! Både lavendeltvålarna och tygkassarna kommer att finnas till salu i min lilla bloggshop Liliella, så titta gärna in där om du är intresserad!

Ha en fin tisdag!

10 kommentarer:

RockMom sa...

oj vilket tålamod man måste ha till den pläden... Duktigt!!

alegni sa...

he blir en rama pläd, hede!

enannanhelena sa...

Ja, det är verkligen något bra man kan göra för miljön; Använda flergångs- istället för engångs, kassar alltså. Själv använder jag ICA:s som de tog fram tillsammns med Whyred för några är sedan. De börjar bli lite slitna nu... det kanske är dags för en fjäril, eller två, i vår? :)
/helena

Petra / Popetotrora sa...

Hjälp, vad många rutor du vikrat!! Imponerande! Men visst är det rätt skönt att ha ett sånt där projekt som ligger och man kan plocka fram då och då utan att känna stress att bli klar. :-)

Gillar färgkombon du har. Filten kommer bli superfin! :-)

StrandviksVillan sa...

IMPONERANDE är din filt!!

All The Things I Love sa...

Jag håller också på med samma projekt. Började för 1 år sen. Idag har jag 5 rutor. Mitt projekt lär aldrig bli klart :)

Livet på Vestergård sa...

Nu blir jag riktigt inspirerad att börja virka mormorsrutor :)
Tygkassar har jag sytt tillsammans med barnen på jobbet. Nästan alla ville sy en egen kasse.

Lyckoslanten sa...

Tycker det ser ut som om du är väldigt nära målet nu med pläden. Värdefullt! De må ha varit svårt att välja eftersom du verkar vara en kreativ person. :o)

Moster och jag sa...

Fin pläd som är under bearbetning. Duktig är du verkligen. Själv har jag inte hållit i nåt handarbete på flera år. Visst börjar det kännas att snart skall jag också sticka nåt.
Ha en bra dag! kram!!

LissenTo sa...

Vilket tålamod att virka alla rutor, men så härligt nöjd när det blir klart. Dessutom att den blir så stor att du kan svepa in dej, gör det värt att virka några fler rutor.

Toppen med egna kassar :-)

Ja visst är gamla tidningar och annonserna dom hade fina.

Må så gott.//Lissen