03 maj 2011

Tisdagstema: Favoritblomma/växt

Fabrikens tema idag, favoritblomma/växt, visade sig vara ett svårt tema. Av den enkla anledningen att jag har så många favoriter inom växtriket, så att välja ut bara några få var näst intill omöjligt… Men jag gör ett försök.

Blomkollage

Bland krukväxterna är det nog de här som är mina favoriter. Flaskliljan, som jag för snart 13 år sedan köpte i Jyväskylä när jag var och hälsade på en brevvän, följde med mig hem på tåget och har växt till sig genom åren. När jag köpte den var den liten. Jag gillar att bladen liksom lockar sig i ändarna. Den andra favoriten är ett paradisträd. Jag fick en gång överta gammalt och ganska stort exemplar av en äldre släkting när hon flyttade till åldringshemmet, men oturligt nog föll växten i golvet några år senare och gick sönder vilket var väldigt ledsamt. Sen har vi den blommande streptocarpusen eller kornettblomman. Jag blev bekant med de här blommorna under ett besök i England och tyckte de var väldigt fina. Jag har nu två stycken här hemma, men den andra lever tyvärr en mycket tynande tillvaro och jag vet inte om den kommer att klara sig. Den lila lever i alla fall och mår bra och blommar snällt i vardagsrumsfönstret. Och så har vi lyktrankan, som jag tycker om för de hjärtformade silvriga bladen.

Orkidé

I köksfönstret står en orkidé som betyder väldigt mycket för mig. Den fick jag nämligen på min födelsedag av pappa för 4 år sen, det sista året han levde. Att det då skulle vara den sista födelsedagen han firade tillsammans med mig kunde ingen ana… Jag blev nästan förskräckt när jag fick just en orkidé, och tänkte att hur ska jag lyckas hålla liv i den… Den följde med mig när jag flyttade hit, och döm om min stora förvåning när den året efter började blomma igen! Det kändes väldigt speciellt, som en hälsning från pappa… Det tänker jag varje gång den blommar. Den står i vårt köksfönster och blommar snällt gång på gång. Det här är första gången den får en andra blomstängel, och den första knoppen på den har precis slagit ut. Precis lagom till min födelsedag på fredag!

schersmin

När vi sen kommer ut i trädgården har jag flera favoriter även där. Schersminen är en stor favorit, som jag också förälskade mig i under ett Englandsbesök. Det fanns schersminer i flera av de trädgårdar jag och min vän besökte och jag kunde inte motstå den ljuvliga doften. En sån skulle jag ha själv! På den tiden hade jag ingen egen trädgård, men 2 st buskar inhandlades till mina föräldrars trädgård. Nu har jag också en egen schersmin, som vi planterade så sent som ifjol. Vi hade en tidigare också, det var en av de första växterna vi köpte till vår trädgård sen jag träffat min man. Men den busken trivdes inte så bra där den stod och fick dessutom flyttas när vi skulle bygga växthuset förra våren. Den grävdes tillfälligt ner på annan plats, men eftersom den var rätt skruttig så köpte vi för säkerhets skull en ny. Förhoppningsvis får vi snart njuta av den underbara doften från en blommande schersmin här i vår trädgård!

Blå bergvallmo

Den blå bergvallmon är en annan stor favorit. Den blå färgen är helt fantastisk, och det här är en skönhet jag är stolt över att ha i min trädgård. Jag hade försökt mig på att så frön av blå bergvallmo med dåligt resultat, och blev eld och lågor när jag kom över en planta på en trädgårdsmässa för några år sen. Äntligen, äntligen hade jag en egen! Den blommade till och med, men förra året dog den till min stora sorg. Hittade en ny i en plantskola och den lever ännu, trots att den är liten ännu. Men jag hoppas den tar sig och börjar trivas! Nu i vår köpte jag en lila bergvallmo på trädgårdsmässa, och det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av den!

Stjärnflocka

Sen har vi stjärnflockan, som jag tycker är så fin med sin rosa färg. Det är något så sprött och ljuvt över blomman.

Svart stockros

Sist men inte minst, svart stockros. Jag tycker den är helt fantastisk med sin mörka, nästan svarta färg! Första gången jag såg svarta stockrosor var i Botaniska trädgården i Zürich och jag blev helt fascinerad. Naturligtvis måste jag ha en sån, och till min stora lycka hade en bekant till min mamma just sådana i sin trädgård. Sen dess har de varit en stående favorit, som även den finns här i min egen trädgård numera.

Det här var några av mina favoriter, både bland krukväxter och trädgårdsväxter. Bilderna på krukväxterna var mina egna, men bilderna på de andra växterna har jag lånat från nätet eftersom jag inte hade tid att söka i arkivet efter egna bilder och inte heller har egna bilder på alla växterna.

Hoppas ni haft en fin vårtisdag!

5 kommentarer:

Ninette sa...

Åh, vad många fina blommor du har! En schersmin skulle jag också vilja ha, och blå bergvallmo - wow! stjärnflocka har jag tänkt att så nåt tag och den där svarta stockrosen ser verkligen häftig ut! Härliga blommor!

En vacker vardag sa...

Oj vad många vackra blommor du visar. Härligt att flera av dem har en historia också. Det bidrar ju till skönheten i dem!

Ha en fin fortsättning på veckan! Kram

Livet på Vestergård sa...

Det var många vackra blommor det!
Så roligt att orkideén blommar lagom till din födelsedag.

Liljas Corner sa...

Roligt att ha historer förknippade med sina favoriter! Jag har en benjaminfikus som jag fick av pappa då jag flyttade till Åbo för att studera för 11 år sedan. Det har varit så roligt att följa med den "under uppväxten". Den har t.o.m. hunnit vara helt utan blad en gång då den blev lämnad åt sitt öde en hel månad... Men den tog igen sig, och nu har jag fått lov att klippa ner den flera gånger för att ha rum med den.
Stjärnflocka och schersmin vill jag också ha i min trädgård.

Vecka - Vecka sa...

Vad mycket blommor du har! Själv har jag bara några dammiga.. Skulle vilja ha ett olivträd, men är rädd att det inte överlever..